Afgelopen zondag 6 oktober toog ik met het OV naar het Wereldmuseum in Rotterdam, vijf dagen na de opening van de tentoonstelling Dossier Indië. Diverse recensies over deze tentoonstellingen had ik al gelezen. Dit moet je zien: Anders kijken naar koloniale fotografie. Koloniale fotografie voor het aardrijkskundeonderwijs waar ik in 2014 een boek over heb geschreven 'Nederlands-Indie door de ogen van het verleden',. Mijn interesse was gewekt. Meerdere bezoekers hadden het noodweer getrotseerd, want het was bedrijvig op de tweede verdieping van het Wereldmuseum aan de Willemskade. De tentoonstelling Dossier Indië is samengesteld door acteur, fotograaf maar nu gastconservator Thom Hoffman. Hij ging hiervoor op zoek in beeldarchieven naar de geschiedenis van koloniaal Indonesië. Hij selecteerde maar liefst 300 foto's. Samen met film en persoonlijke verhalen tonen ze een realistisch beeld van de koloniale periode tussen 1840 en 1949.

In 2015 was de TU Delft al zo genereus geweest om een project te starten: de Beeldbank Nederlands-Indie (BBNI). Samen met 25 studenten heeft Hoffman tienduizenden Indische foto's uit de depots van nationale musea en erfgoedinstellingen aanschouwd. Menig museum werd bezocht. De historische breedheid van de onderwerpen en de pure schoonheid van de beelden inspireerden de studenten en Hoffman, maar ook minister van OCW mevrouw Bussemaker, Netwerk Digitaal Erfgoed, en het eerste team van BBNI-betrokkenen. Hoffman:'Die Indische fotoschatten moeten de wereld in, zeker nu er zo veel over Indië wordt gesproken. Keken we in de jaren 80 en 90 nog naar Indische foto's met een blik vol romantiek, na het verschijnen van het boek van Remy Limpach De brandende kampongs van generaal Spoor moeten we nu anders kijken naar Indië. Net als in de tentoonstelling is het boek chronologisch gerangschikt. Het komt binnen bij de bezoekers en mij, want het is stil op de tentoonstellingsvloer. Mensen kijken lang naar levensgrootte foto's. De bijschriften met informatie doen je soms nog beter of opnieuw kijken naar de details. 

Koloniale erfenis in beeld
De Rotterdamse fotograaf Stacii Samidin met roots in Indonesië maakte in opdracht van het Wereldmuseum de fotoserie Merdeka! 
Stacii reisde hiervoor naar Indonesië en ging hier op zoek naar de sporen van de Nederlandse aanwezigheid. Merdeka is een veelgebruikte term in de Indonesische en Molukse gemeenschap en betekent vrijheid/onafhankelijkheid. De expo is een persoonlijke reflectie op de koloniale erfenis die hij aantreft in het Indonesië en Nederland van vandaag de dag. Met het Wereldmuseum kijkt Samidin in zijn nieuwe fototentoonstelling verder dan het jaar 1949.

De tentoonstellingen zijn te zien tot 14 mei 2020.